Ny væskeavkjølt elbilladekabel kan gjøre ladingen like raskt som å fylle en bil med drivstoff
Forskere fra Ford har sammen med Purdue University søkt om patent på en helt ny ladekabel som på sikt kan være med på å gjøre lading av elbiler omtrent like raskt som å fylle opp bilen med drivstoff.
– I dag er tiden det tar å lade opp et elbilbatteri begrenset av blant annet faren for overoppheting av selve ladekabelen. Raskere lading krever mer strømstyrke gjennom kabelen. Desto mer strøm gjennom kabelen, desto mer varme må fjernes for at kabelen skal fungere, sier Michael Degner, senior technical leader, Ford Research and Advanced Engineering.
Forskerne fra Purdue University har fokusert på å finne alternative avkjølingsmetoder for å utvikle en kabel som tåler en høyere strømstyrke uten å bli overopphetet. Kabelen inneholder væske som blir til gass når den blir varmet opp, og varmen blir fjernet. Dette er hovedforskjellen mellom denne kabelen og dagens væskebaserte nedkjølingsteknologier.
Kan bidra til at elbillading blir like rask som å fylle opp bilen med drivstoff
Denne innovasjonen kan, sammen med andre parallelle teknologiforbedringer, gjøre at elbiler i fremtiden kan lades opp omtrent like raskt som det i dag tar å fylle opp en bil med drivstoff.
– Å lade opp en elbil i dag kan ta fra 20 minutter på en ladestasjon til mange timer om det gjøres hjemme. Vi har kommet opp med en løsning for situasjoner hvor mengden varme som blir produsert er mer enn det dagens teknologier kan håndtere, sier Issam Mudawar, Betty Ruth og Milton B. Hollander Family professor of mechanical engineering ved Purdue University.
Han har i hele 37 år utviklet forskjellige metoder for effektiv avkjøling av elektronikk ved å dra nytte av hvordan væsker binder opp varme når de går over i gassform. I løpet av de to neste årene skal de begynne testingen av en prototype-ladekabel for å avgjøre ladehastigheten som kan leveres til forskjellige elbilmodeller.
Ford har mer enn 2500 patenter på elektrifiseringsteknologier
Alliansen mellom Ford og Purdue Univeristy er bare ett av hundrevis av strategiske allianser som Ford har inngått med universitetsprofessorer fra hele verden. Ved å gi hovedfagsstudenter muligheten til å jobbe med virkelige utfordringer får disse utviklet sine ferdigheter samtidig som Ford introduseres for studenter som kanskje velger å fortsette sin karriere i selskapet.
– Ford har vært aktivt involvert i forskning på batterier og elektriske kjøretøy siden Henry Ford og Thomas Edison var aktive. Vi har sikret oss mer enn 2500 patenter på elektrifiseringsteknologier bare i USA og har mer enn 4000 til behandling. Å jobbe med professor Mudawar og studentene er en perfekt måte for oss å forske på og forbedre fremtidens ladeløsninger, sier Ted Miller, Ford’s manager of Electrification Subsystems and Power Supply Research.
Nyheter
-
Med helelektrisk rekkevidde på opptil 602 km, svært raskt hurtiglading, og fullpakket…
-
Fords første norske F-150 Lightning-kunde: En helelektrisk drømmebil for mange nordmenn!
Dag Ødegaard var ikke i tvil et sekund. Nå er han den første norske eieren som… -
Derfor står nordmenn i kø for å kjøpe nye helelektriske 5-seters F-150 Lightning
«Rett og slett en imponerende bil», konkluderte TV2 Broom, mens VG mente at… -
Nye Transit Custom MS-RT og Ranger MS-RT: Motorsportsinspirert produktivitet i premium-klassen
Ford Pro lanserte i dag de to nye motorsportsinspirerte, premium nyttekjøretøyvariantene… -
Her leverer Ford sin første F-150 Lightning i Norge
I dag fikk den første kunden i Norge overlevert sin nye helelektriske 5-seters… -
Nye Ford Mustang og Mustang Dark Horse klar for salg i Europa
Med et digitalt førermiljø støttet av dataspillteknologi, fornyet design og… -
Ford avduket den nye kompakte varebilen Transit Connect: Bedre på det meste
Ford Pro avduket i dag den nye generasjonen av en av sine mest solgte varebiler… -
Dennis Olsen debuterer som Ford-fabrikkfører i 24-timers løpet på Daytona
Med nordmannen Dennis Olsen bak rattet på den nye racingbilen Mustang GT3, innleder… -
Petter (90) kjøpte ny knallgul Mustang Mach-E: Økonomi og teknologi viktigst
Da svigerdatteren til Petter Skuggedal kjøpte seg ny rød Mustang Mach-E for… -
Nye Transit Courier på vei til de første kundene: Større, sterkere og smartere på alle måter
Nye Ford Transit Courier har blitt langt større, smartere og sterkere. Nå er… -
Her er nye Ford Kuga: Europas mest solgte ladbare hybrid med bedre ytelse, fornyet design og som ny og tøff Active-variant
Ford avduket i dag nye Ford Kuga ladbar hybrid. Europas mest solgte ladbare… -
Ford lanserer svært gunstig finansiering på Mustang Mach-E:
For å sikre at taktskifte i overgangen til en helelektrisk bilpark i Norge opprettholdes…