COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

13.08.2012

Familiebiler for folk flest

Ford Focus utklasset konkurrentene i testen av fire viktige og kompakte familiebiler vi har kjørt sammen med bladet BIL.

Ukens test endte som antatt. Selv om Fords forholdsvis nye Focus koster mest av testbilene, befinner den seg likevel nærmest i en egen klasse.

Nøkternt sett mener testteamet at minst to tredeler av landets bileiere ville klart seg med en kompaktbil. Dette er biler som de siste årene ikke bare er blitt betydelig større både utvendig og innvendig, og sikrere og mer miljøvennlige, men de pakkes også med mer sofistikert utstyr. Likeledes kjører de bra og med en komfort som nærmer seg storbilene.

Dette er en bilklasse som gir mye for pengene, hvor det er jevnt mellom konkurrentene på et høyt nivå og hvor koreanerne nå har tatt igjen Europa og Japan.

Ford Focus
Det er lett å forklare hvorfor Focus igjen selger så bra. Den er god å sitte i både foran og bak, har greit bagasjerom og kjører bedre enn noen av konkurrentene. Kjøreopplevelsen ligger i styringen, dens presisjon og tilbakemeldingen til den som sitter bak rattet. Hvorfor kan ikke alle gjøre det slik som Ford (og BMW)? Dette går jo på skinner!

Den nye bensinmotoren med tre sylindere, én liters motorvolum, turbo og 125 hk bidrar også til å løfte kjøreopplevelsen. Dette er fremtidens motorteknologi fordi den både er sparsom når den som kjører går inn for det samtidig som motoren innbyr til å hente fram det beste i bilen. Svinghjulets utforming gjør den lille motoren, som faktisk får plass på et A4-ark, nærmest vibrasjonsfri.

I tillegg bremser bilen automatisk for hindre i veien og stopper opp av seg selv om nødvendig. Den leser i tillegg kantlinjer og trafikkskilt.

Kia Cee'd
En bil som scorer sterkt på sju års garanti i kombinasjon med forholdsvis gunstig pris.

Cee'd minner ikke mye om koreanske biler noen år tilbake i tid. Denne er både designet og utviklet i Europa, og den produseres her. Likevel oppleves den bygget etter samme kvalitetskrav som preger Østens bilindustri.

Her er massevis av utstyr, deilig varme i rattet, lettleste instrumenter, parkeringshjelp, veikantleser og stort soltak.

Men den minste motoren (1,4 liter/100 hk) kjennes puslete på lave turtall. Pluss for justerbar styrefølelse.

Honda Civic
Honda har i vinter resirkulert Civics design. På avstand ser den nye modellen ut som den forrige. At bilen ikke har blåtann telefonoppkobling i 2012 er spesielt.

Hondas todelte instrumentering minner mer om en cockpit i et fly enn førerplassen i en bil, men med høy grad av funksjonalitet.

Civics chassis holder ikke følge med den gode styringen, hvilket i praksis betyr at bilen kjører greit, men heller ikke mer. God takhøyde gir derimot en rommelig kupé og muligheten til løfte seteputene bak øker bagasjeromsfleksibiliteten. Smart Honda-påfunn.

Bagasjerommet på hele 467 liter er blant klassens største og med bakseteryggene lagt ned nærmer det hele seg en liten studenthybel. Bra.

Hekkens utforming gjør bilen svært vanskelig å lukeparkere. Desto viktigere å kjøpe den med ryggekamera.

Hyundai i30
I30 er ikke bare halvbroren til Kia Cee'd, men bygges over samme tekniske lest. Du behøver ikke skamme deg over å bli sett i denne bilen og i30 har en av markedets beste garantier, dog ikke sju år som Kia.

i30 kjører som forventet og er på alle måter grei å ha med å gjøre. Støynivået både på fin og grov asfalt ligger litt høyere enn i Cee'd, men bilen har ryggekamera med stor skjerm og et tiltalende indre. Koreanerne klarer å omsette tilbakemeldingene fra brukerne raskere enn japanerne.



Nyheter