15.05.2012

B-Max med 3-sylindrede 1,0-liters EcoBoost

EcoBoost er fellesbetegnelsen på Fords moderne bensinmotorer med turbo. De fins i utgaver med slagvolum fra en til to liter.

Nå forteller Ford at de planlegger å tredoble produksjonen av disse motorene, fra 141.000 enheter i 2011 til 480.000 i 2015.

Over 300.000 av disse forventes å være den nye 1,0-liters motoren som vi prøvekjørte i en Ford Focus, og lot oss imponere stort over.

- Våre EcoBoost-planer er aggressive, men vi tror at etterhvert som kundene opplever denne motorfamilien vil de forstå hvorfor, sier Sherif Marakby, Ford of Europes sjef for drivlinjer.

- Dette er en innovasjon i en helt egen klasse, og 1,0-litersmotoren er uten konkurranse hva gjelder forholdet mellom effektivitet, krefter og raffinement.

Antall Ford-modeller med EcoBoost-motorer vil fordobles, fra 5 til 10, fram til 2015, da over halvparten av Ford bensindrevne biler for Europa vil ha denne motortypen.

EcoBoost ble lansert i Europa sent i 2010 med et sylindervolum på 1.6- og 2.0 liter. Den minste ble levert til C-MAX mens begge var tilgjengelig i S-MAX-, Galaxy- og Mondeo. I 2011 ble også Focus tilgjengelig med EcoBoost-motorer.

I år kom den 3-sylindrede 1,0-liters EcoBoost-motoren, som har høstet omfattende ros blant europeiske.

Ford Focus var først ute med denne motorvarianten, som i løpet av året også gjøres tilgjengelig i C-MAX og nye B-MAX. Dernest lanseres den i en rekke andre Ford-modeller.

 

Kilde: BilNorge.no 12.05.2012



Nyheter




Regler og betingelser Datasikkerhet Ledige stillinger