COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

15.05.2012

B-Max med 3-sylindrede 1,0-liters EcoBoost

EcoBoost er fellesbetegnelsen på Fords moderne bensinmotorer med turbo. De fins i utgaver med slagvolum fra en til to liter.

Nå forteller Ford at de planlegger å tredoble produksjonen av disse motorene, fra 141.000 enheter i 2011 til 480.000 i 2015.

Over 300.000 av disse forventes å være den nye 1,0-liters motoren som vi prøvekjørte i en Ford Focus, og lot oss imponere stort over.

- Våre EcoBoost-planer er aggressive, men vi tror at etterhvert som kundene opplever denne motorfamilien vil de forstå hvorfor, sier Sherif Marakby, Ford of Europes sjef for drivlinjer.

- Dette er en innovasjon i en helt egen klasse, og 1,0-litersmotoren er uten konkurranse hva gjelder forholdet mellom effektivitet, krefter og raffinement.

Antall Ford-modeller med EcoBoost-motorer vil fordobles, fra 5 til 10, fram til 2015, da over halvparten av Ford bensindrevne biler for Europa vil ha denne motortypen.

EcoBoost ble lansert i Europa sent i 2010 med et sylindervolum på 1.6- og 2.0 liter. Den minste ble levert til C-MAX mens begge var tilgjengelig i S-MAX-, Galaxy- og Mondeo. I 2011 ble også Focus tilgjengelig med EcoBoost-motorer.

I år kom den 3-sylindrede 1,0-liters EcoBoost-motoren, som har høstet omfattende ros blant europeiske.

Ford Focus var først ute med denne motorvarianten, som i løpet av året også gjøres tilgjengelig i C-MAX og nye B-MAX. Dernest lanseres den i en rekke andre Ford-modeller.

 

Kilde: BilNorge.no 12.05.2012



Nyheter