Ford med 650 Shelby-hester
Nå er Camaro ZL1 åpenbart parkert. Årets amerikanske muskelbil er Ford Shelby GT500 med verdensrekord i hestekrefter fra en V8 bensinmotor.
Det debuterer i Los Angeles og sørger for at det som har vært USAs ledende muskelbil, Chevrolets ZL1 Camaro blir satt på vent med sine ”skarve” 580 hester. Shelby varter opp med 650!
For her har vi noe som ser ut som en normal Mustang med en 5,8-liters aluminiumblokk, med 8 hull i V-formasjon og med en massiv kompressor. Sa jeg massiv? TVS-kompressoren, 2300 serien, har et volum på hele 2,3 liter. Det monner!
Selvfølgelig har vi også det som ikke syns, forsterket blokk, noe bolter mellom toppen og det som holder toppen fast, nye kamprofiler, oppgradert kjølesystem og selvfølgelig et tøffere transmisjonssystem.
Men ikke antydning av sofistikert, femi elektronikkfinesser og avanserte forbrenningsprosesser. Her er det god, gammeldags amerikansk oppskrift som gjelder, og resultatet er rå amerikansk kraft.
Det er også mer enn 800 Nm som skal overføres, og da hjelper det nok litt med en Torsen-sperre i diffen og at det er montert 20-tommere bak (19 foran). Brembo er med på å hjelpe til med å ankre opp, og spesielle Bilstein-dempere forsøker å holde hjulene mot underlaget.
En litt spennende detalj er vekten. Den veier 1750 kg. Selv om det høres mye ut, er det 125 kg lavere enn Camaroen.
Det er gjort litt med aerodynamikken også. Bilen genererer, sies det, ganske mye negativ kraft ved høye hastigheter, for at det hele skal bli forutsigbart og stabilt. Og vi snakker tross alt en bil som mener alvor – en toppfart på 320 km/t er ikke noe aerodynamikerne spøker med.
Også i USA er det populær med Track Days, og Mustang-kunder som virkelig vil nyte slike kan utstyre bilen med enda flere goodies. Elektronisk regulerbare Bilstein-dempere for eksempel, som kan styres fra førerplassen.
Og for de som virkelig har tenkt å bruke helgen seriøst finnes det et sett med ekstern oljekjøler, kjøler for diffen og en separat kjøler for transmisjonen.
Dette blir ingen spesialmodell – den skal bygges på de vanlige produksjonslinjene på Auto Alliance-fabrikken i Flat Rock (Alliance fordi det også bygges Mazda der) – en halv times biltur unna Detroit.
Kilde: BilNorge.no 17.11.2011
Nyheter
-
Med helelektrisk rekkevidde på opptil 602 km, svært raskt hurtiglading, og fullpakket…
-
Fords første norske F-150 Lightning-kunde: En helelektrisk drømmebil for mange nordmenn!
Dag Ødegaard var ikke i tvil et sekund. Nå er han den første norske eieren som… -
Derfor står nordmenn i kø for å kjøpe nye helelektriske 5-seters F-150 Lightning
«Rett og slett en imponerende bil», konkluderte TV2 Broom, mens VG mente at… -
Nye Transit Custom MS-RT og Ranger MS-RT: Motorsportsinspirert produktivitet i premium-klassen
Ford Pro lanserte i dag de to nye motorsportsinspirerte, premium nyttekjøretøyvariantene… -
Her leverer Ford sin første F-150 Lightning i Norge
I dag fikk den første kunden i Norge overlevert sin nye helelektriske 5-seters… -
Nye Ford Mustang og Mustang Dark Horse klar for salg i Europa
Med et digitalt førermiljø støttet av dataspillteknologi, fornyet design og… -
Ford avduket den nye kompakte varebilen Transit Connect: Bedre på det meste
Ford Pro avduket i dag den nye generasjonen av en av sine mest solgte varebiler… -
Dennis Olsen debuterer som Ford-fabrikkfører i 24-timers løpet på Daytona
Med nordmannen Dennis Olsen bak rattet på den nye racingbilen Mustang GT3, innleder… -
Petter (90) kjøpte ny knallgul Mustang Mach-E: Økonomi og teknologi viktigst
Da svigerdatteren til Petter Skuggedal kjøpte seg ny rød Mustang Mach-E for… -
Nye Transit Courier på vei til de første kundene: Større, sterkere og smartere på alle måter
Nye Ford Transit Courier har blitt langt større, smartere og sterkere. Nå er… -
Her er nye Ford Kuga: Europas mest solgte ladbare hybrid med bedre ytelse, fornyet design og som ny og tøff Active-variant
Ford avduket i dag nye Ford Kuga ladbar hybrid. Europas mest solgte ladbare… -
Ford lanserer svært gunstig finansiering på Mustang Mach-E:
For å sikre at taktskifte i overgangen til en helelektrisk bilpark i Norge opprettholdes…